Köpvillkor
1. Allmänt
Dessa köp- och leveransvillkor gäller för www.readthelabel.se som ägs och driftas av ReadTheLabel Sweden AB. Köpvillkoren tillämpas på samtliga köp och beställningar genomförda på sajten.
Vid eventuella frågor, vänligen kontakta vår kundservice på info@readthelabel.se, så återkommer vi snarast. Vår målsättning är att besvara ditt ärende inom 12 timmar under arbetsdagar.
1.1 Information och kontaktuppgifter
ReadTheLabel Sweden AB
Västerled 31, 167 55 Bromma
Kundtjänst: info@readthelabel.se, 08-501 197 66
Org.nummer 559145-9739
Momsreg.nr SE559145973901
1.2 Avtal om köp
Avtal om köp ingås när du registrerar din beställning i kassan. En orderbekräftelse genereras sedan automatiskt utan manuell översyn. Om det uppstår en eventuell felaktighet i ordern kontaktar vi dig för att hantera ärendet vidare. Exempelvis om varan du beställt fått ändrad leveranstid eller andra oförutsedda händelser.
1.3 Åldersgräns
Endast myndiga personer får handla och använda sajten. Målsmans tillstånd och godkännande krävs från omyndiga personer.
1.4 Priser
För kunder inom EU inkluderar priserna svensk moms och vi adderar inga skatter eller avgifter. För internationella kunder utanför EU ingår inte svensk moms och importtullar, skatter och avgifter adderas av destinationslandet. Sådana extrakostnader betalas av köparen. Du kan betala på de sätt som anges på sajten. Read The Label har rätt att ta betalt redan i samband med beställningen, om inte fakturabetalning eller annat liknande betalsätt valts av dig och godkänts av Read The Label.
1.5 Felaktiga priser
I väldigt sällsynta fall kan ett pris vara felaktigt. Om du handlat en produkt till ett uppenbart felaktigt pris kommer vi att kontakta dig och vi förbehåller oss i dessa fall rätten att justera priset, samt debitera mellanskillnaden, alternativt låta dig ångra köpet samt få pengarna tillbaka. Vi reserverar oss även för tryckfel och felaktigheter i vår marknadsföring, nyhetsbrev och övrig extern kommunikation.
1.6 Kampanjer och rabattkoder
Read The Label kan erbjuda kampanjer på sajten som kan ha förmånligare villkor. Dessa förmånligare villkor gäller så länge kampanjen är aktiv och för de specifika produkter som anges i samband med kampanjen. Read The Label förbehåller sig rätten att när som helst återkalla sådana kampanjer. Erbjudanden på specifika varor på sajten gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker.
Ibland går vi ut med erbjudanden i form av rabattkoder. Rabattkoder går inte att kombineras och gäller inte på produkter som är prisnedsatta under en kampanj.
1.7 Tillgänglighet
Om leveransen skulle bli försenad, eller om produkten inte längre finns tillgänglig, kommer vi att kontakta dig via e-post. I de fall produkten inte längre finns tillgänglig kommer vi att kreditera ditt köp.
1.8 Produktinformation och bilder
Vi reserverar oss för att produktinformation som finns på hemsidan kan vara felaktig på grund av tryckfel eller tekniska fel. Observera att produktbilder på hemsidan ibland kan skilja sig från verkligheten och inte alltid är en exakt återgivning av den riktiga produkten. Färger, material och utseende kan variera på grund av bildkvalitet och bildskärmsinställningar.
1.9 Presentkort
Presentkort som säljs på Read The Label är giltiga i ett år från utfärdat datum och kan användas i Read The Labels webbshop. När giltighetstiden passerat kan kortet inte användas som betalmedel, inte återaktiveras och det kvarvarande värdet kan inte återbetalas. Öppet köp gäller ej vid köp av presentkort.
2.1 Leveranstid
Inom Sverige levererar vi inom 2–3 arbetsdagar, samt 4–6 arbetsdagar för internationella orders. Observera att om du lägger en beställning efter kl.12 på en fredag, kommer din beställning hanteras först påföljande måndag. Det kan ta längre tid under reor eller högtider.
2.2 Avisering och bekräftelse
2.2.1 Orderbekräftelse
Efter genomförd beställning får du kort därefter en orderbekräftelse med information om ditt köp.
2.2.2 Leveransbesked
När din order skickas från vårt lager får du ett leveransbesked via e-post eller sms. I leveransbeskedet finns en spårningslänk där du kan följa din beställning hela vägen hem till dig eller till ett ombud.
2.2.3 Textavisering
Slutligen blir du aviserad via sms när ditt paket finns att hämta ut eller när du kan förvänta dig hemleverans.
2.3 Ej uthämtat paket
Ditt paket ligger normalt kvar hos ombudet i 14 dagar efter att det ankommit. Skulle du inte hämta ut ditt paket inom dessa dagar kommer paketet att gå i retur till oss och vi kommer att debitera dig 120 kr för ej uthämtat paket. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss behöver du ta emot paketet för att sedan skicka tillbaka det till oss, annars kommer det att bli registrerat som ett "ej uthämtat paket" och du som kund kommer att debiteras motsvarande belopp.
3. Betalning
Vi använder Klarna som huvudleverantör av betallösning. För mer information om Klarnas tjänster, vänligen besök klarna.se. För ordrar utanför Sverige använder vi Paypal (www.paypal.com) och Stripe (www.stripe.com) som betallösningar.
4. Ångerrätt och returer
Om du inte är nöjd med ditt köp har du 30 dagars ångerrätt från dagen vi mottagit din beställning.
4.1 Ångerrätt
4.1.1 Ångra beställning som ej hanterats
Om du vill utnyttja din ångerrätt och hanteringen av din order ej påbörjats kan du häva ditt köp. Du kan också ta bort produkter från din order efter den lagts, förutsatt att hantering inte påbörjats. För att häva din order eller ta bort produkter från den, vänligen kontakta vår kundtjänst.
4.1.2 Ångra beställning efter leverans
Om du vill utnyttja din ångerrätt på en order efter lagerhantering har påbörjats, måste du ta emot ordern för att sedan returnera den till oss på vanligt vis. Om du inte hämtar ut ordern kommer den behandlas som en icke uthämtad order enligt punkt 2.3.
4.1.3 Giltighet
Avbeställning är ej giltig förrän du fått en bekräftelse från oss via e-post eller sms.
4.2 Returer
Skulle du inte vara nöjd med varan kan du skicka tillbaka den. Kunder inom Sverige betalar 79 kronor för retur, samt internationella kunder får själva stå för frakten. Följ nedan steg för att returnera din vara till Read The Label.
4.2.1 Registrera din retur
Skicka ett e-postmeddelande till info@readthelabel.se med följande information:
- Ditt namn
- E-postadress för beställningen
- Orderummer
- Den/de artiklar du önskar returnera
4.2.2 Kontrollera inkorgen
Du kommer inom kort att få en returetikett i inkorgen, skriv ut den och klistra på kartongen. Du behöver inte använda originalförpackningen, se bara till att produkten är väl skyddad.
4.2.3 Skicka tillbaka paketet
Returnera ditt paket till närmaste postombud. Om du har ytterligare frågor om hur du gör, tveka inte att kontakta oss.
4.3 Varornas skick och värdeminskningsavdrag
Du har rätt att packa upp och kontrollera produkten, men vid en eventuell retur måste produkterna vara i oförändrat skick. Vi förbehåller oss rätten att göra ett värdeminskningsavdrag om varans skick har förändrats i sådan utsträckning att den inte längre går att sälja till en annan kund utan att göra avdrag på försäljningspriset. Avdraget görs på det totala returbeloppet innan det återbetalas till dig. Vi gör bedömningen vid varje unik retur om storlek på avdraget, men minsta avdraget är 200 SEK.
4.4 Returkostnad
Vid ångrat köp inom Sverige kommer en returkostnad på 79 kronor att debiteras vid återbetalningen. Internationella kunder bekostar själva returkostnaden.
4.5 Återbetalning
Vi genomför återbetalningen efter hanteringstiden och när din retur är registrerad och godkänd. Det tar normalt 1–2 veckor innan vi återbetalat pengarna till ditt konto. Återbetalning görs alltid till samma betalkort som användes när du slutförde sitt köp.
5. Reklamationer
5.1 Allmänna villkor
Vi tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt vilket innebär att du har tre års reklamationsrätt efter det att du har mottagit varan. Detta förutsätter att alla skötselråd följs och att normal aktsamhet iakttagits. Vid ett reklamationsärende kontaktar du vår kundtjänst som hjälper dig med förfarandet. Du kommer då bli ombedd att tillhandahålla bildbevis där felaktigheten/defekten tydligt framgår.
Vid en reklamation ska felet anmälas snarast eller så snart felet har upptäckts. Vid en godkänd reklamation står vi för alla kostnader som kan kopplas till returen, inklusive frakten.
5.2 Tillvägagångssätt
Skulle du inte vara nöjd med varan eller om den har förstörts i leveransen önskar vi att du skickar in bilder på defekten tillsammans med ditt ordernummer till vår kundtjänst. Efter vi mottagit informationen återkommer vi till dig med ett svar i ditt ärende. Vänligen skicka inte tillbaka varan innan du kontaktat vår kundtjänst.
5.3 Avgifter
Vid beviljad reklamation skickas en förbetald returfraktsedel ut till dig av kundtjänst om vi bedömer att en retur är nödvändig. När vi mottagit den reklamerade varan undersöks felet på nytt och därefter skickas en ny vara till dig. Du betalar således ingen returfrakt för den reklamerade varan eller frakten för den nya varan.
6. Force Majeure
Read The Label ansvarar inte för förseningar om omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Befriande omständighet ska anses vara bland annat myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, ändrad eller nytillkommen lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad/strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.
7. Ändring av villkoren
Read The Label förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa villkor när som helst i tiden. Read The Label rekommenderar dock att du håller dig uppdaterad på sajten för att bli varse om eventuella ändringar av villkoren.
8. Tvist
Klagomål eller synpunkter avseende våra tjänster eller produkter ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med Read The Labels kundtjänst. Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna Reklamationsnämnden (www.arn.se).
Europeiska kommissionen har också en hemsida http://ec.europa.eu/consumers/odr. Lämnar du in klagomål via denna plattform, vidarebefordras ditt ärende automatiskt till rätt nationellt ansvarigt tvistlösningsprogram, som sedan tar kontakt med oss för att försöka lösa tvisten. Vid eventuellt tvist följer Read The Label beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsprogram.