Därför startade jag Read The Label
Det kanske inte var en slump att jag hamnade här. Ett av mina tidigaste minnen är från mina föräldrars arbetsplats och deras stora, mjuka, fluffiga täcken. Man kan säga att jag föddes in i den här branschen. Tre år innan jag kom till världen startade mina föräldrar ett textilföretag som importerar textilier från hela världen till restauranger och hotell runt om i Sverige och som de drivit i över 30 år. De har alltid haft en förkärlek till bra kvalitet och vare sig vi satt på en restaurang eller bodde över på hotell var de snabbt framme med handen som kände på linneservetten i knät eller på lakanet vid sänggaveln. Och jag minns hur mitt barndomshem var fullt med handdukar, påslakan och servetter i olika färger och kvalitéer – hos oss bodde alla produktprover. Det var kanske inte heller en slump att mina föräldrar startade ett textilföretag. Min morfar drev faktiskt också ett litet textilföretag nere i Göteborg på 1950-talet. Så ja, det var kanske inte helt oväntat.
När jag bestämde mig för att satsa på att starta eget hade jag en tydlig idé. Jag ville erbjuda världens bästa sängkläder. Jag satt sena kvällar då jag fortfarande jobbade som PR-konsult och googlade efter fin långtrådig bomull, från framförallt Egypten och USA. Under en av mina kvällar hamnade jag dock på en annan hemsida, som beskrev bomullsindustrin som en av världens smutsigaste branscher. Ju mer jag började gräva, desto mer chockerande fakta hittade jag och problemet verkade vara värst i utvecklingsländer och bland annat i Indien. En siffra som etsat sig fast är de 270 000 indiska bomullsbönder som begått självmord de senaste 15 åren, en siffra som är helt omöjlig att ta till sig. Många av Indiens bomullsbönder lever under extremt knappa ekonomiska förhållanden och skuldsättning är en del av deras vardag. Sämre skördar, fallande bomullspriser och ökade priser på konstgödsel gör att dessa småföretagare hamnar i ekonomisk kris och slutligen väljer att ta sitt liv. Dessutom är hela 55 % av landets bekämpningsmedel kopplade till bomullsproduktionen – trots att endast fem procent av jordbruksmarken används till att odla bomull. Efter att verkligen djupdykt in i bomullsbranschen och efter år av research kom jag till en viktig insikt. Det är inte enbart längden på bomullsfibrer, trådtäthet eller vävteknik som definierar världens bästa sängkläder. Det är minst lika viktigt att sängkläderna tillverkats med största omsorg och respekt för våra medmänniskor och miljön. Vid samma tidpunkt hittade jag Indiens textilpionjärer inom ekologisk och Fairtrade-certifierad bomull, RCM Organic. Jag visste direkt att jag hade hittat rätt.
I mars 2018 åkte jag ner tillsammans med min sambo Axel för att besöka fabriker i Calcutta och Tamil Nadu. Det var en otrolig upplevelse och vi möttes av så mycket värme och generositet, men också av en otrolig professionalism och hantverkskunnighet. Trots deras stora passion för ekologisk och Fairtrade-certifierad bomull, tar de inga genvägar när det kommer till kvalitet. Vi använder den finaste långfibriga bomullen med en trådtäthet på 300, i tyget satin. Jag vet nu från egen erfarenhet att Fairtrade gör stor skillnad, de hjälper bomullsodlare att få kunskap om sina rättigheter, organisera sig och sälja bomull gemensamt, vilket stärker deras ställning på världsmarknaden. Fairtrade-premien går även till sociala, ekonomiska och miljömässiga initiativ som stärker utvecklingen av lokalsamhället. Exempelvis används premien till att investera i en ny skola, hälsovård och i jordbruket.
Men hur kan det gå så långt att människor väljer att ta sitt liv och att bomullsindustrin fortsätter släppa ut så mycket farliga kemikalier? Jag tror att det är på grund av en bristande transparens i textilindustrin. Många företag vet inte var deras produkter tillverkats, av vem eller på vilket sätt. Visste du exempelvis att hela 93 % av världens klädföretag inte vet var deras bomull kommer ifrån? Eller att 76 % av företagen inte vet var tyget vävts, stickats eller färgats? Det ser tyvärr inte bättre ut när det kommer till sängkläder. Därför har jag bestämt mig för att jag vill göra det jag kan och skapa och driva en positiv förändring i textilbranschen. Vårt löfte på Read The Label är att alltid vara 100 % transparenta och visa upp hela vår produktionskedja – från bomullsfrö till lakan. För om vi inte blir medvetna hur kan vi då åstadkomma en förändring?
Jag tror att vi tillsammans kan vi bidra till en mer medveten värld. Därför startar jag Read The Label – Bed linen for a more conscious world.
Anna Wennhall,
Grundare Read The Label