Vanliga frågor

Vi är tillgängliga för att besvara dina frågor på info@readthelabel.se, skicka oss ett mejl så återkommer vi till dig så snart som möjligt.

Skötselråd

Hur tvättar jag mina sängkläder?

Klicka här för att läsa våra skötselråd.

Skrynklar era sängkläder?

Våra sängkläder i satin skrynklar väldigt lite i jämförelse med andra material som exempelvis percale eller linne. För att helt undvika veck rekommenderar vi att du hängtorkar dina lakan. Med varje tvätt och fortsatt användning kommer dina sängkläder att skrynkla allt mindre.

Till skillnad från många andra varumärken använder vi inga kemikalier eller artificiella mjukgörare som gör tyget slätare. Dessa mjukgörare tvättas ändå ur med tiden och vi anser att detta endast är en belastning för miljön och tyget.

Krymper sängkläderna efter tvätt?

Vårt tyg är tätt vävt i 300 TC, vilket gör att det krymper ytterst lite (3–4 procent), men vi har ändå valt att ta detta i beaktning och levererar därför våra sängkläder ett par centimeter större än de angivna måtten.

Material

Vilken trådtäthet har era sängkläder?

Trådtäthet (TC) anger det totala antalet bomullstrådar på en kvadrattum tyg. Våra sängkläder har en trådtäthet på 300 TC, vilket skapar en perfekt balans mellan följsamhet och mjukhet. Det är lagom tätt för att vara mjukt mot huden och samtidigt tillräckligt luftigt för att huden ska kunna andas ordentligt under natten.

Högre trådtäthet kan innebära bättre kvalitet, men det finns även andra faktorer som påverkar slutprodukten. Långa bomullsfibrer kan spinnas till en tunnare och finare tråd än vad som är möjligt med korta fibrer, som måste tvinnas flera gånger för att skapa en styrka i tråden. Vi använder endast den finaste långfibriga bomullen som är otvinnad (single-ply), som skapar himmelskt mjuka och sköna sängkläder.

Hur vet jag vilken storlek jag ska köpa?

Klicka här för att se vår storleksguide.

Vad är satin?

Satin är en vävteknik som skapar tygets struktur. Satin vävs ”en tråd under, fyra över”, vilket skapar ett mjukt och följsamt tyg med fin lyster. Våra satinsängkläder har en perfekt kombination av både mjukhet och krispighet.

Vad innebär Fairtrade-certifiering?

Fairtrade verkar för att odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom själva ska kunna ta sig ur fattigdomen och förbättra sina arbets- och levnadsvillkor. Ofta är betalningen som en odlare får vid försäljning av råvaran avgörande för att få ihop familjeekonomin. Därför sätter Fairtrade ett minimipris på råvaran, men som ofta blir mycket högre. Syftet med minimipriset är att odlarna ska ha ett fungerande skyddsnät när världsmarknadspriset är lågt och odlarna riskerar att gå back på sin produktion. Odlarna kan vara trygga och detta gör det enklare för dem att planera sin framtid.

När odlarna säljer sin bomull får de även en Fairtrade-premie. Premien är en extra betalning som odlarna eller de anställda samlar i en gemensam pott. Pengarna investeras i miljömässiga, ekonomiska och sociala initiativ som stärker lokalsamhällena på plats i Indien. Exempelvis gratis utbildning och husrum, fri sjukvård, investeringar i jordbruk som rena dricksvattenkällor – och mycket mer. Vår producent var först i Indien med att certifiera sig för Fairtrade och de bryr sig verkligen om sina anställda, vilket de ger uttryck för i ytterligare initiativ; exempelvis fri transport till och från arbetsplatsen och aktier i verksamheten.

Vad innebär GOTS-certifiering?

Global Organic Textile Standard (GOTS) är en internationell märkning för textil som omfattar både sociala och miljömässiga krav. Certifieringen är ”guldstandarden” inom ekologisk bomull och den allra bästa certifieringen när det kommer till ekologisk bomull. GOTS förbjuder användningen av vanligt förekommande kemikalier i tillverkningen som kan leda till cancer, missbildningar vid födseln och allvarliga sjukdomar. Många av dessa kemikalier förstör även ekosystemen och den biologiska mångfalden. Du som konsument kan vara helt säker på att inga kemikalier finns i våra sängkläder.

Leverans & Order

Vart levererar ni?

För tillfället levererar vi till samtliga länder inom Europa.

Hur mycket kostar frakten?

Vi erbjuder fri frakt för alla ordrar, inom Sverige och internationellt.

Vilket fraktbolag använder ni?

Vi använder Postnord och DHL som våra leverantörer.

Jag angav fel fakturadress. Vad ska jag göra?

Du behöver inte oroa dig. Vi skickar all faktureringsinformation via e-post, så en felaktig faktureringsadress påverkar inte din beställning. Så länge betalningen går igenom är det inga som helst problem. Kontakta kundtjänst på info@readthelabel.se om du har ytterligare funderingar.

När kommer min beställning fram?

Inom Sverige levererar vi inom 2–3 arbetsdagar, samt 4–6 arbetsdagar för internationella orders. Observera att om du lägger en beställning efter kl.12 på en fredag, kommer din beställning hanteras först påföljande måndag.

Om du har ett brådskande ärende får du gärna maila oss på info@readthelabel.se, så gör vi vårt bästa för att påskynda leveransen.

Hur kan jag spåra min beställning?

När din beställning är skickad får du ett bekräftelsemail till angiven mailadress. När din order sedan är på väg till dig, skickas en spårningslänk till angivet mobilnummer och/eller e-mailadress. Kika gärna i din skräpkorg om du saknar detta mail.

Kan jag ändra i min befintliga order?

För närvarande kan vi inte göra några ändringar i din beställning när denna har lagts. Om du vill addera, ändra eller uppdatera artiklarna i din beställning är det bästa sättet att kontakta vår kundtjänst (info@readthelbel.se) som hjälper dig cancellera din order så att du sedan kan lägga en ny beställning.

Kommer min beställning vara försäkrad?

Alla beställningar är försäkrade.

Vad händer om en artikel är slut i lager?

Om en färg eller storlek du efterfrågar inte är tillgänglig, skicka ett mail till info@readthelabel.se så meddelar vi dig om vi tar emot förbeställningar samt ger dig en uppskattning på hur länge du behöver vänta.

Vad ska jag göra om mitt paket är borttappat?

Vi försäkrar alla beställningar från det att paketet lämnas in till ombud, tills att det levereras till dig eller ditt ombud. För eventuella problem, vänligen kontakta oss på info@readthelabel.se, så ser vi till att lösa det.

Vilka betalmedel accepterar ni?

Vi accepterar betalningar från Mastercard, Visa, American Express, PayPal, Klarna samt Swish.

Byten & Returer

Kan jag returnera min produkt?

Om du inte är nöjd med din beställning accepterar vi gärna returer för produkter som inhandlats inom de närmsta 60 dagarna från vår webbplats. Vi erbjuder gratis returer inom Sverige och pengarna återbetalas till den ursprungliga betalningsmetoden. Presentkort kan inte returneras.

Internationella kunder returnerar genom att skicka tillbaka produkten på egen bekostnad. Om du byter en artikel skickar vi dig bytesvaran utan extra fraktkostnad.

Kan jag returnera sängkläderna till era återförsäljare?

Nej, det fungerar tyvärr inte. Skicka tillbaka produkterna till oss, tack!

Hur returnerar jag min produkt?

Följ nedan steg när du ska returnera dina produkter till oss.

1. Registrera din retur
Skicka ett email till info@readthelabel.se med följande information:
  • Ditt namn
  • E-postadress för beställningen
  • Ordernummer
  • Den/de artiklar du önskar returnera

2. Kika i din mailkorg
För svenska kunder erbjuder vi fria returer och kommer maila dig en förbetald returetikett. Skriv ut etiketten och klistra fast den på paketet. Du behöver inte använda originalförpackningen, men se till att produkterna är tillräckligt skyddade.

Internationella kunder kan skicka tillbaka artikeln på egen bekostnad. Om du byter en artikel behöver du inte betala någon returkostnad.

3. Returnera paketet
Alla inlämningsreturer måste skickas direkt till vårt kontor, Sigtunagatan 11 B, 113 22 Stockholm. Returnera paketet till närmaste ombud.

När kan jag förvänta mig återbetalning?

När vi har mottagit dina returnerade varor tar det 1–2 veckor innan återbetalningen inkommit på ditt konto. Beloppet kommer att återföras till det kort som användes vid köpet.

Vad händer om produkterna är skadade, defekta eller felaktiga?

Om du fått en skadad, defekt eller felaktig artikel, kontakta info@readthelabel.se med ett foto på skadan eller den felaktiga varan du mottagit, så hjälper vi dig vidare!

Återförsäljare

Erbjuder ni Read The Label till återförsäljare?

Ja, vänligen kontakta oss via info@readthelabel.se om du vill veta mer om våra återförsäljare.

Jag vill ansöka om att bli återförsäljare, vem kontaktar jag?

Välkommen att kontakta oss på info@readthelabel.se.

Övrigt

Övriga frågor?

Vänligen kontakta oss på info@readthelabel.se så hjälper vi dig vidare!

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida samt för marknadsföringsändamål. Genom att besöka vår hemsida godkänner du detta.

PRIVACY POLICY
Pre-loader