Titta in hos TypeO Loft

Vi är otroligt glada över att få presentera ansiktena bakom vår fantastiska samarbetspartner TypeO. Designintresserade Micha Van Dinther och copywritern Magnus Wittbjer beskriver sig som en designstudio specialiserad inom kommunikation och detaljhandel. Nyligen utvidgade de två kreatörerna sin verksamhet genom att lanserade TypeO Loft, ett slow living Bed & Breakfast där gäster får uppleva handplockad designinteriör med vyer över Västerlens vackra naturlandskap. Alla produkter i loftet finns tillgängliga i TypeO shop och gästerna sover i Read The Label sängkläder. Loftet lanserades i mitten av juni och ligger på det torp Micha och Magnus ägt sedan 2016. När vi möter dem i mitten av oktober konstaterar vi att konceptet gått så bra att paret själva ännu inte hunnit sova i loftet.

50%50%

Vad tror ni har gjort att TypeO Loft har blivit en sådan framgång? 
Vi tror att det finns många faktorer som spelar in i det där. Dels att folk vill hålla sig nära hemmet och semestra i Sverige, dels att man kanske vill semestra lite isolerat och inte på ett hotell med massor av andra gäster. Här blir det enskilt när det bara finns plats för två personer. Sedan tror vi att vårt mål med att få besökare att uppleva naturen, tystnad och avkoppling har lockat många. Det känns som att många längtar efter det och vi kallar det för ett "Slow living Bed & Breakfast" just för att vi vill skapa möjligheten att komma ner i varv här.  

Tror ni att det finns en längtan efter landet bland besökarna?
Ja, så kan det nog vara. Vi ser ju det här varje dag så vi har nog blivit vana men om man tittar tillbaka på när vi flyttade hit för fem år sedan, då hade vi samma upplevelse som våra gäster har nu. Då gick man runt och tänkte att "det här kan ju inte vara mitt". Det är som en fantasi att vara såhär nära naturen och vi märker att det många från större städer som söker sig hit och vill testa någonting nytt. Det finns även flera som har valt att boka igen efter sin första vistelse och då stannar de längre nästa gång.

Ni har ju valt att ha Read The Labels sängkläder i ert Loft. Hur har ni tänkt kring val av varumärken som finns i loftet?
Generellt när det gäller alla våra varumärken så eftersträvar vi gärna lokalt eller svenskt om det går, men även att det finns någon form av tanke bakom det. Inte massproducerat i ett land långt bort utan det får gärna vara en hantverkstanke eller konstnärlighet i det. Produkterna får gärna vara sådana man inte ser i alla andra butiker utan kännas handplockade. Sen är även en viktig del att produkterna är slittåliga. Just vad gäller Read The Label ville vi utöver den hållbara produktionen hitta sängkläder som skulle tåla användningen. Det är en sak att ha produkterna i sitt hem, men det är en annan att lakanen och sängkläderna används kontinuerligt av nya gäster. Där tyckte vi att ni var väldigt bra på att hjälpa oss resonera kring hur vi skulle tänka kring skötselråd och så vidare. Vi tycker det har fungerat superbra med produkterna så här långt.  

100%

Hur har ni tänkt om man ser till helheten vad gäller materialval i loftet? 
Tanken har definitivt varit inspirerat av det som räknas till skandinaviskt men vi skulle säga lite varmare. Vi har hittat inspiration från Belgien. De har en estetik som generellt är relativt avskalad och enkel men som behåller lite värme. Exempelvis har vi valt att endast putsat bjälkarna och inte måla dem, sedan är väggarna putsade med kakelfix för att ge mer textur. Vi har även övervägt att ha gardiner i loftet men konstaterat att ljusinsläppet är det som gästerna uppskattar mest här inne. Det har varit ganska små ytor att arbeta med och vi har försökt hitta nya sätt att komprimera badrum och kök men behålla samma känsla i hela loftet.

Ni erbjuder ett matkoncept på TypeO Loft, hur fungerar det?
Det är som vår lilla egenkomponerade matkasse, men som är väldigt enkelt och smakfull. Vi har valt ut lokala matvaror från trakten och komponerat ihop ett par maträtter som är enkla att göra för våra gäster. Matintresset ligger hos oss båda och vi tycker det är trevligt att laga mat tillsammans efter att ha jobbat en hel dag. När Nordiska Kök skulle hjälpa oss skapa köksdelen var vi tvungna att välja mellan ugn eller diskmaskin och konstaterade snabbt att ugn var det viktigaste. Även om det inte är roligt att diska tänker vi att tiden finns för det med.

Hur ser ni på framtiden och TypeO?
Ja, loftet är egentligen det tredje benet av varumärket TypeO och jag tycker det är ett bra exempel på hur vi jobbar med kommunikation på ett annorlunda sätt. Vi vill skapa en upplevelse och jag tror att det blir allt viktigare för varumärkena att hitta sätt att inte bara sälja produkter utan att kommunicera något mer. Det är i sådana här projekt som vi pushar varandra och vem vet om två år kanske vi gör ytterligare något annat men nu måste vi nog få landa lite i det här och kanske prova sova i loftet själva.